En…hoe was het op de Canon EXPO 2015 ? (deel 2)

Eens in de vijf jaar vertoont Canon zijn technologisch kunsten op een wereldwijde show. Deze week was ik in Parijs op de EXPO 2015. In het eerste deel van dit blog heb ik al enkele hoogstandjes beschreven. Hierbij het tweede deel van het verslag, ofwel hoe Canon zich ontwikkelt tot beeldfabriek.

IMG_1349’s Ochtends net na de opening lopen we op het nog bijna lege Virtual Reality eiland, noem het gerust een landschap. Canon praat overigens liever over Mixed Reality en is één van de grote patenthouders op dit gebied. Hoe dan ook, er wordt zwaar ingezet op virtual imaging.

We zien vooral zakelijke toepassingen: een autogarage, een productontwikkelafdeling en wijzelf worden met de bril op aan de reparatie van een virtuele kopieermachine gezet. Het idee is dat een collega op afstand ons de reparatie voordoet en wij doen alles na. Helaas wordt ik na één minuut al zo draaierig van die bril op mijn neus, dat ik moet afhaken. Dat ligt overigens niet aan Canon, ik had het bij de Ocolus Rift van Facebook ook. Helaas ben ik dus niet in de wieg gelegd voor dit virtuele werk. Collega Igor neemt de honours waar en gaat voortvarend met de copier aan de slag, zoals je onder ziet.

IMG_1203

Onderwijs

Daarna stomen we meteen door naar het Onderwijs gedeelte van de expositie. Hier is sprake van een unicum want er staat een Nederlandse innovatie: Cross Campus Printing. Hetgeen inhoudt dat je vanaf elke laptop of mobile op ieder willekeurig apparaat kunt printen, met apps en betaalmodules om dat allemaal mogelijk te maken. Ideaal dus voor de onderwijscampus. Enkele jaren geleden zijn we binnen Canon Business Services met een paar mensen aan deze innovatie begonnen, die we toen het Nieuwe Printen noemden. En nu dan de presentatie van het uitgebreide concept aan een wereldwijd publiek door collega’s Sandra en Peter.

IMG_1215
Sandra
IMG_1219
Peter

Sandra is onophoudelijk in gesprek. Een praatje met ons zit er vandaag niet in. Ze laat in het voorbijgaan wel nog even zien dat je met de nieuwe generatie printers nu ook identificatie met mobiel mogelijk is, “Bluetooth, hè. Zo handig.” Peter een handje geven lukt helemaal niet. Volgende week maar eens bijpraten, als Nederland tenminste niet te klein voor ze is geworden.

Interactief beamen

IMG_1214

Het onderwijslandschap is verder vergeven van de beamers, interactief wel te verstaan. We zien overal grappige zuiltjes om op tafels en muren te projecteren. Canon noemt ze nog Versatile Collaboration Systems, maar die naam kan natuurlijk veel beter. De ‘beamboxjes’ kunnen ook 2D en 3D scannen en automatisch informatie van documenten lezen en interpreteren. Wow, zo worden op een heel slimme wijze de digitale- en fysieke werelden met elkaar verbonden. Omdat ze ook 3D kunnen beamen, zijn er hulpstukken in de vorm van een bol of fiches om het effect en de interactiviteit van het geheel te vergroten. Ik zie een nieuwe supply-business aankomen. De boxjes duiken trouwens op heel veel stands op, de toepassingsmogelijkheden zijn dus legio.

Ik zou er – naast een meer fancy naam en een meer catchy design – ook nog een mooi open software platform van maken. En dan software-ontwikkelaars uitnodigen om er hun creativiteit op los te laten. Dat zou nog wel eens tot verrassende nieuwe inzichten kunnen leiden. Want eerlijk is eerlijk, de boxjes zijn leuk, maar de voorbeelden nog een beetje beperkt. Kijk even hier voor een demo.

Home of the Future
Interactief beamen wordt op deze EXPO sowieso tot kunst verheven. De presentatie in het Home of the Future is spectaculair en het publiek hangt voortdurende met de benen buiten.

Home of the future

De beelden uit je privé fotoarchief worden op alle mogelijke manieren geprojecteerd op de tafel en dat maakt een geheel nieuwe vorm van interactie mogelijk. Zo vind ik het alleraardigst om beelden gewoon van de tafel naar de muur te vegen.

IMG_1272Stop in het hele concept ook nog eens gezichts- en objectherkenning, en dan kun je allerlei nieuwe toepassingen bedenken. De projecties worden aangestuurd door een in het plafond gemonteerde console, waar ook nog een soort Kinect module inzit. Binnenkort thuis eens gaan uitleggen dat die lichtbruine tafel de deur uitgaat en de muur wit geverfd wordt. Want wit beamt het lekkerst, dat zie ik wel.

We noemen geen namen

Er is ook een stand waar het druk is en helemaal niets te zien is, althans geen technologie. Het software en solution eiland is opgedeeld naar de verschillende functies van de moderne onderneming: Research, Productie, Sales, HR enzovoorts. Merkwaardig is dat – hoe ik ook kijk – er geen enkele productnaam te bekennen is. Wel veel collega’s die van al die processen veel verstand hebben.

IMG_1284

Navraag leert dat dit een bewuste keuze is omdat Canon System Integrator is en de onderliggende producten secundair zijn. “Daarom noemen we geen namen.” Ik snap het wel, maar volgens mij kwam het de beleving van het geheel niet ten goede. Het blijft toch altijd een hele kunst om software oplossingen op zo’n evenement op een aansprekende wijze te tonen.

Gelukkig stond er in de Fietsenwinkel om de hoek een herkenbare crossmedia studio. Terwijl dat eigenlijk ook gewoon de presentatie van een Canon software product was, namelijk DirectSmile.

IMG_1277

In deze studio nog een andere Nederlandse vondst, namelijk een systeem van Styleshoots (met Canon camera’s natuurlijk) die het de Zalando’s en Wehkampen van deze wereld bijzonder gemakkelijk maakt om in hoog tempo hun catalogi en websites te vullen. Je rijdt de paspoppen gewoon in en uit.

IMG_1279

Beleving?

Canon EXPO 2015 was een geweldige demonstratie van technisch vernuft. En ik heb genoten. Heel slim was dat iedereen een badge had, die je kon neerleggen als je later informatie over een product digitaal toegestuurd wil krijgen. Of een foto die ergens van je gemaakt is.

IMG_1389

IMG_1337
Drukte voor de World Images Gallery

Ik vond het wel jammer dat een groot gedeelte van de dag opging aan wachten. En niet alleen voor de spectaculaire shows, waar de wachttijd soms boven het uur kwam, maar ook voor de garderobe, de koffie, het eten, de wc. Als we dat hadden kunnen verbeteren, dan was de beleving helemaal perfect geweest.

Efteling

Ik bedacht tijdens dat wachten dat Canon onderhand toe is aan een permanente belevingsmanifestatie, zoiets als LEGOland. We kunnen dat! We hebben inmiddels genoeg aansprekende technologie en toepassingen in huis voor een enerverend dagje uit. Van reizen in de tijd met beamers, via kleuren in de darkroom tot en met virtual reality reizen naar de meest unieke plekken op aarde. En daar weer foto, video en prints van maken. En de beamboxjes natuurlijk. Vraag de Efteling of zo voor de puntjes op de i wat betreft de beleving en wachtrij management. En je hebt iets waarmee je de naam Canon bij een breed publiek nog meer gaat resoneren.

Dan kunnen niet alleen de 15.000 die in Parijs waren, maar dan kan iedereen zien, voelen en beleven wat Imaging Experiences nu echt inhouden.

IMG_1286

Dit was deel 2 van het verslag, voor deel 1 klik hier.