En..hoe was het op de Canon EXPO 2015 ? (deel 1)

IMG_1196Lichtelijk opgewonden sta ik om half vier in de ochtend naast mijn bed: het schoolreisjesgevoel. Vandaag ga ik op en neer naar Parijs om de Canon EXPO te bezoeken. De vijfjaarlijkse eruptie van al het technologisch vernuft dat het Canon concern te bieden heeft. Het voelt nog wel erg vroeg en ik denk aan mijn vader die als bakker iedere ochtend op dit tijdstip opstond.

Ik ben dus blij bij Canon te werken en om precies om tien uur staan we in Parijs, voor de Grande Halle de la Villette. Alles ademt hier Come and See. Kosten noch moeite zijn gespaard. Ik voel wel een gevoel van trots als ik bij binnenkomst uitkijk over die enorme hal. Het megaconcern Canon etaleert hier zijn grootte én zijn visie op de toekomst. Wow!

IMG_1287

Image en Print

Hoe zit het dan met die visie op de toekomst? Die wordt vooral bepaald door twee woorden: Image en Print. Grote eilanden laten zien dat het Canon menens is om marktleider te blijven op het gebied van beeld. Op meerdere plekken worden de grenzen opgezocht van wat je met foto en video kunt doen. Hoge resoluties met 4K en 8K beelden die waanzinnig mooi zijn en zo scherp, dat ze bijna pijn aan je ogen doen. Een darkroom waar je geen hand voor ogen ziet, maar een camera – met de absurde ISO-waarde van 4 miljoen – nog wél kleuren kan zien. Professionele camera’s die qua pixels (250 megapixel !) en zoombereik hele nieuwe toepassingen mogelijk maken, bijvoorbeeld in de industrie en in robotica. Camera’s die beter textuur, vorm en kleur kunnen onderscheiden dan een mens. We zien door een enorme telelens hoe iemand helemaal aan de andere kant van de hal in zijn neus peutert, terwijl we de man met het blote oog nauwelijks kunnen onderscheiden. Allemaal fenomenale techniek.

IMG_1258Ook wenst Canon uit te stralen dat het in Print koploper is en wil blijven. Ook hier worden de uitersten opgezocht. Print voor hoge snelheden, voor groot formaat, verpakkingen, fotoboeken met waanzinnige kwaliteit, printen met reliëf en ga zo maar door. Het is druk in de hoek voor Super Creative Print, waar de schilderijen van Vermeer en Rembrandt het traditioneel goed doen. De 3D-stand is veel te klein voor de enorme hoeveelheid mensen die er een kijkje willen nemen, zodat de 3D-geprinte Gouden Rugby Worldcup voor de meesten verborgen blijft.

Het bleef mij overigens een raadsel waarom dat 3D-eiland zo klein was, ongeveer tien keer zo klein als dat voor Mixed en Virtual Reality waar ik het in deel 2 van dit blog over ga hebben. Misschien dat Canon terughoudend was omdat het nog geen eigen technologie liet zien, maar de belangstelling van het publiek maakt duidelijk dat men wel op zoek is naar die 3D-beleving.

3D

Netwerkcamera’s

Daarentegen kon je wel prima zien dat Canon hele grote plannen heeft met netwerkcamera’s. Het eiland was mega-groot en de toepassingen omvangrijk. Ik was verrast door camera-systemen die voortdurend en realtime de drukte op de stand meten en daar allerlei analyses op loslaten. Men kan van iedereen bij binnenkomst meteen een schatting van leeftijd en geslacht maken. Het is hilarisch om te zien dat bezoekers elkaar verdringen om hun leeftijd te checken. Heel diplomatiek wordt iedere bezoeker te jong geschat, ik was de hele dag tussen de 45 en 48 jaar. Alleen mijn mannelijke collega was een meisje, dat zal toch niet komen door die paarse blouse?

IMG_1342
Als je dit soort dingen allemaal kunt registreren, dan kun je daar natuurlijk hele mooie toepassingen voor bedenken. Veel van die applicaties waren te bewonderen op het eiland voor Retail. Hier toonde men een live weergave van de bezoekers in de winkel, compleet met analyse welke kant ze opkijken en hoe hun looppaden zijn. Klik hier voor een kort filmpje. Niet alleen voor retail geschikt natuurlijk, maar ook voor mensenstromen in gebouwen, voetbalstadions en de openbare ruimte zijn dit toepassingen die het verschil kunnen maken.

ijsjes retail

Het was jammer dat de Retail-stand een beetje rommelig toonde, want er stonden veel leuke zaken. Zoals een collaboratiesysteem waar je op twee verschillende plekken op interactieve schermen met elkaar kunt samenwerken. Het zag er allemaal nog wat kunstmatig uit, maar het geeft wel aan dat interactieve projectie een schier onuitputtelijke hoeveelheid producten en oplossingen gaat opleveren. Ook leuk was 3D-projectie waar je kon zien hoe kleren staan, in dit geval een wielershirt. Heel grappig was ook de interactieve vloerprojectie bij de ingang van de Retail-shop. Met goede animaties trek je zo bijna letterlijk mensen je winkel in.

IMG_1311

Zorg

Een prachtig steriel ogend, wit eiland laat Canon’s producten voor de toekomst van Zorg zien. Voor een leek is het nog moeilijk er lijn in te ontdekken en de business lijkt nog in opbouw. Maar met gebruik van optische-, laser- en röntgentechnologie kan Canon op een aantal gebieden baanbrekend werk verrichten. Een nieuwe foto-akoestisch apparaat voor mammografie zonder pijn lijkt mij voor vrouwen aangenaam, zeker als de diagnose nog beter is dan met traditionele CT-scan. Er was een lange rij belangstellenden voor het doormeten van het oog, waarbij door combinatie van laser- en andere optische technologieën een ongekende mate van detail van het netvlies kan worden weergegeven. Ik denk dat er een aantal met de foto meteen naar hun oogarts is doorgelopen…

IMG_1230

Canon lijkt zijn expertise op het gebied van imageprocessing en 3D-technieken langzaam maar zeker ten dienste te willen stellen van betere diagnose in de Zorg. Volgens mij hebben we hier nog maar het prille begin gezien van al wat mogelijk is.

Oh ja, en er lag ook nog een baby in een couveuse. Die lag daar gelukkig slechts als onderdeel van een demo voor minder belastend CT-onderzoek met een hi-tech mobiele unit die tot 30% minder stralingsbelasting geeft. Was wel een kek karretje. Kon 5,5 kilometer per uur halen, riep een vriendelijke collega ons nog na.

IMG_1223

Tot zover het eerste deel van mijn blog over de Canon EXPO. Lees door in deel twee met onder andere meer:

  • interactieve beamers, wat kun je daar toch veel leuks mee doen
  • Mixed en Virtual Reality, om misselijk van te worden
  • de Education stand, trots op collega’s Peter en Sandra
  • Services en Solutions, zonder namen te noemen
  • conclusie, het was indrukwekkend, maar was het nu een belevenis of niet?

Aan het einde van de dag passeerden we nog even de 3D-stand en was het er eindelijk iets minder druk. Konden we toch nog even een glimp opvangen:

IMG_1348

Ga verder naar deel 2 van dit blog.