Pastor Jim

Zondagochtend in New York waren we al om acht uur in het enorme theater voor de Gospelmis. Grote schermen moesten ons opwarmen voor wat er komen ging, vandaag en de rest van de week: the regular services, studiebijeenkomsten, ontmoetingen voor alleenstaande ouders, gospeluitvoeringen, en natuurlijk werd het nieuwe boek van pastor Jim: “The Storm” uitgebreid aangeprezen.

De binnenkomst van de gelovigen was hartverwarmend. Men viel elkaar in de armen. Ook bijna iedereen begroette ons of gaf een hand, sommigen omhelsden.

Toen de muziek startte was het overweldigend. Er was een 200-koppig koor en vocalisten die bij the Voice direct naar de volgende ronde zouden gaan. Iedereen swingde en klapte mee, mensen raakten in trance. Dat alles een uur lang als opwarmertje voor pastor Jim.

“The Bible is probably the worst marketing ever” begon hij. Hij had dat in zijn boek nog eens goed uitgelegd. Daarin stond ook waarom we juist nu – in tijden van oorlog en ebola – standvastig moeten zijn. Hij kwam steeds verder op stoom en en passent daagde hij met een tranentrekker de gemeente uit om de collecte-emmers goed vol te storten.

De drie principes om de storm door te komen vormden de basis voor zijn boek: keep the joy, be carefull and share Jesus. Het was natuurlijk thuis allemaal nog na te lezen. Ook voor de mensen thuis bij de webcast, die het boek konden bestellen “via Amazon and all other major shops”. Hierbij keek pastor Jim indringend in de camera.

Hij denderde naar het hoogtepunt. Zij die extra steun nodig hadden mochten naar voren komen. Het koor schalde, Jim gaf ons allen de zegen en voorbij was het. Ineens.

In de hal vond zijn boek gretig aftrek. Best marketing ever.